REFLEXIONES DESDE EL TRABAJO DE CAMPO. GEERTZ, LA SOCIO-FENOMENOLOGÍA, Y CÓMO TRASLADARSE DE ATACAMA A LA ZONA CENTRAL DE CHILE / Reflections from fieldwork. Geertz, socio-phenomenology and how to move from Atacama to the central zone of Chile
Main Article Content
Abstract
Article Details
Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and Open Access
TS Cuadernos de Trabajo Social fully adheres to all international declarations (Budapest, Bethesda, and Berlin) in favor of the broadest and unrestricted open access (open access and open data) in terms of dissemination and reuse of its contents. All contents of TS Cuadernos de Trabajo Social are governed by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
In accordance with this license, authors and editors authorize free access to their works, allowing readers to copy, distribute, and transmit them through various means, ensuring wide dissemination of the published scientific knowledge. Whenever a work published in TS Cuadernos de Trabajo Social is distributed or transmitted by various means, the authors and the journal retain attribution rights (authorship and license). Any derivative work based on this publication must cite the source and be shared under the same terms. Non-commercial rights over the contents are permitted.
TS Cuadernos de Trabajo Social does not claim any rights over the published production, except the requirement that it be original. The authors retain intellectual property, and the right to copy can be exercised freely, only requesting the courtesy of indicating the original publication source.
References
Braudel, F. (1970) La Historia y las Ciencias Sociales. Madrid: Alianza Editorial
Escobar, M. (2007a). Orillero en Cobija, cazador recolector contemporáneo. Memoria para optar al título de Antropólogo Social, Departamento de Antropología, Universidad de Chile.
Escobar, M. (2007b). La Presencia de lo omitido. El devenir de la tradición costera de Atacama. Tesis para optar al grado de Magíster en Estudios Latinoamericanos, Centro de Estudios Culturales Latinoamericanos, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile
Foucault, M. (1992 [1978]). Las relaciones de poder penetran en los cuerpos. En Microfísica del Poder. Tercera Edición. Madrid: Las ediciones de la Piqueta.
Geertz, C. (2003 [1973]). La Interpretación de las Culturas. Barcelona: Gedisa.
Hirsch, S. & Wright, P. (1993). De Bali al posmodernismo: una entrevista con Clifford Geertz. En Revista Alteridades 3(5): 119-126. Universidad Autónoma Metropolitana, México.
Hobsbawm, E. (2002 [1983]). Introducción: La invención de la tradición. En La Invención de la Tradición, Eric Hobsbawm y Terence Ranger (eds). Barcelona: Crítica.
Lins Ribeiro, G. (2004 [1989]). Descotidianizar. Extrañamiento y conciencia práctica, un ensayo sobre la perspectiva antropológica. En Constructores de Otredad. M. Boivin y A. Rosato. Buenos Aires: Antropofagia.
Martínez, J. L., Viviana Gallardo & Martínez, N. (2002). Construyendo identidades desde el poder: Los indios en los discursos republicanos de inicios del siglo XIX. En Colonización, Resistencia y Mestizaje en las Américas. Siglos XVI XX. Guillaume Boccara (editor). IFEA (Lima-Perú). Ediciones Abya-Yala (Quito-Ecuador)
Pinto, J. y Valdivia, V. (1994). Peones chilenos en tierras bolivianas. La presencia laboral chilena en Antofagasta: 1840-1879. Población y Sociedad 2:103-132.
Toledo Nickels, U. (2012). Socio-fenomenología. El significado de la vida social cotidiana. Concepción-Chile: Ed. Pencopolitana.
Weber, M. (2002 [1922]). Economía y Sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.