LA CRISTALIZACIÓN DEL NEOLIBERALISMO EN EL SISTEMA EDUCATIVO A TRAVÉS DEL PROCESO DE EVALUACIÓN DOCENTE / Crystallization of neoliberalism in the educational system through teacher evaluation process
Main Article Content
Abstract
Article Details
Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and Open Access
TS Cuadernos de Trabajo Social fully adheres to all international declarations (Budapest, Bethesda, and Berlin) in favor of the broadest and unrestricted open access (open access and open data) in terms of dissemination and reuse of its contents. All contents of TS Cuadernos de Trabajo Social are governed by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
In accordance with this license, authors and editors authorize free access to their works, allowing readers to copy, distribute, and transmit them through various means, ensuring wide dissemination of the published scientific knowledge. Whenever a work published in TS Cuadernos de Trabajo Social is distributed or transmitted by various means, the authors and the journal retain attribution rights (authorship and license). Any derivative work based on this publication must cite the source and be shared under the same terms. Non-commercial rights over the contents are permitted.
TS Cuadernos de Trabajo Social does not claim any rights over the published production, except the requirement that it be original. The authors retain intellectual property, and the right to copy can be exercised freely, only requesting the courtesy of indicating the original publication source.
References
Althusser, L., Sazbón, J., & Pla, A. (1988). Ideología y aparatos ideológicos de Estado: Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva visión.
Alvarado, M., Cabezas, G., Falck, D., & Ortega, M. (2012). La evaluación docente y sus instrumentos: Discriminación del desempeño docente y asociación con los resultados de los estudiantes. Artículo de investigación, Centro de Estudios Ministerio de Educación de Chile y Programa de Desarrollo de las Naciones Unidas [PNUD], Santiago.
Álvarez, J. (1999) Valor social y académico de la evaluación. Volver a pensar la educación (Vol. II) Prácticas y discursos educativos (Congreso Internacional de Didáctica). España: Morata.
Angulo, M. (1992). Descentralización y Evaluación del sistema educativo español: algunas claves para el pesimismo. Escuela popular, (3), pp. 23-87.
Aronson, P. (2007). El retorno de la teoría del capital humano. Fundamentos en humanidades, (16), 9-26. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/184/18481601.pdf
Bitar, S. (2003) Presentación del ministro de educación en MINEDUC: Marco para la Buena Enseñanza. Santiago: MINEDUC.
Bravo, D., Falck, D., González, R., Manzi, J., & Peirano, C. (2008). La relación entre la evaluación docente y el rendimiento de los alumnos: Evidencia para el caso de Chile. Centro de Microdatos, Departamento de Economía, Universidad de Chile.
Castells, M. (1998). Globalización, tecnología, trabajo, empleo y empresa. Recuperado de http://www.fing.edu.uy/catedras/disi/Mat.%20politicas/castells-99.php.htm
Castells, M. (2004). La era de la información: economía, sociedad y cultura (Vol. 3). España: Siglo XXI.
Cottet, P. (2015). Juventudes. Metáforas del Chile contemporáneo. Santiago: Ril editores.
Díaz, C. (2010). Tensiones y proyecciones en la modernización de la gestión pública: Discusión desde una perspectiva histórico-cultural. Psicoperspectivas, 9 (1), pp. 7-28. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/102/100
Fardella, C. (2012). Verdades sobre la docencia, efectos y consecuencias subjetivas de la evaluación docente en Chile. Revista de Psicología, 21(1), p. 209.
Fardella, C. (2013a). La neoliberalización de la profesión docente en Chile. Adscripción, creación y cotidianeidad de los cambios. Tesis doctoral. UniversitatAutònoma de Barcelona.
Fardella, C. (2013b). Resistencias cotidianas en torno a la institucionalización del modelo neoliberal en las políticas educacionales: El caso de la docencia en Chile. Psicoperspectivas, 12(2), pp. 83-92.
Fernández, J. (2008). “Valoración de la calidad docente: el profesorado. Un modelo de evaluación curricular” Madrid: Editorial complutense.
Fierro, C., Fortoul, B & Rosas, L (1999). Transformando la Práctica Docente. Una Propuesta Basada en la Investigación Acción. México: Paidós.
Fuentes, M. (2013). Neoliberalismo y educación. Recuperado de http://suite101.net/article/neoliberalismo-y-educacion-a8927#.VqEFG5rhDIU
Gleizes, J. (2004). El capital humano. VV. AA. (2004). Capitalismo cognitivo, propiedad intelectual y creación colectiva. Madrid: Traficantes de Sueños (Col. Mapas No. 8), 153-5.
Lechner, N. (2003). Estado y sociedad en una perspectiva democrática. Polis. Revista Latinoamericana, (6). Recuperado de https://polis.revues.org/6442#tocfrom1n1
Ley que otorga un mejoramiento especial de remuneraciones para los profesionales de la educación (19.715). (2001, 26 febrero). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, 2001, 31 enero.