UNIDAD DE ARTICULACIÓN PARA LA INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES EN SITUACIÓN DE DISCAPACIDAD EN INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN CHILE / Institutional accessibility and Resource Coordination in institutions of higher education in Chile
Main Article Content
Abstract
Article Details
Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and Open Access
TS Cuadernos de Trabajo Social fully adheres to all international declarations (Budapest, Bethesda, and Berlin) in favor of the broadest and unrestricted open access (open access and open data) in terms of dissemination and reuse of its contents. All contents of TS Cuadernos de Trabajo Social are governed by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
In accordance with this license, authors and editors authorize free access to their works, allowing readers to copy, distribute, and transmit them through various means, ensuring wide dissemination of the published scientific knowledge. Whenever a work published in TS Cuadernos de Trabajo Social is distributed or transmitted by various means, the authors and the journal retain attribution rights (authorship and license). Any derivative work based on this publication must cite the source and be shared under the same terms. Non-commercial rights over the contents are permitted.
TS Cuadernos de Trabajo Social does not claim any rights over the published production, except the requirement that it be original. The authors retain intellectual property, and the right to copy can be exercised freely, only requesting the courtesy of indicating the original publication source.
References
Díaz, F. & Hernández, R. (2010) Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo Una Interpretación al Constructivismo. (2° edición). Buenos Aires: Aique Grupo Editor S.A.
Fernández, A., Kanz S. & Pérez, L. (2013). Discapacidad en Latinoamérica. Voces y Experiencias Universitarias. Argentina: Editorial de la Universidad de la Plata.
Krause, A, & García, G. (2012). Quinto Congreso Internacional de Educación Superior, Discapacidad y Derechos Humanos, Panamá Red nacional de educación superior inclusiva: origen, acciones y propuestas. Consultado en http://www.mecesup.cl/usuarios/MECESUP/File/2016/eventos/inclusion/5y6mayo2016/RESI-5y6mayo2016.pdf
Parica, A., Ramos F. & Abancin, R. (2005). Teoría del Constructivismo Social de Lev Vygotsky y Comparación con la Teoría Jean Piaget. Universidad Central de Venezuela Facultad de Humanidades y Educación Escuela de Educación departamento de Psicología Educativa Catedra de Psicología Educativa componente docente profesora Maria Angeles Payer. Consultado el en http://constructivismos.blogspot.com/2005/06/teoria-del-constructivismo-social-de.html.
Pichardo, A. (1993). Evaluación del Impacto Social:El valor de lo humano ante la crisis y el Ajuste. Buenos Aires. Editorial Humanitas.
República de Chile. (2010). Ley 20.422 Establece Normas sobre Igualdad de Oportunidades e Inclusión Social de Personas con Discapacidad. Santiago: República de Chile.
Romanach, J. & Lobato, M. (2005). Diversidad Funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. Foro de Vida Independiente. [en línea] consultado en http://www.forovidaindependiente.org/node/45
Rosas, R. & Sebastián, C. (2010). Piaget, Vigossky y Maturana: Constructivismo a Tres Voces. Buenos Aires: Aique.
Servicio Nacional de Discapacidad. (2010). Rampas y Barreras: Hacia una cultura de la inclusión de las personas con discapacidad. Chile: Ediciones Andros.
Serrano, S. & Pons, R. (2011). El Constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista electrónica de investigación educativa versión On-line ISSN 1607-4041 REDIE vol.13 no.1 Ensenada 2011.[en línea] Consultado en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S160740412011000100001&script=sci_arttext